Της ΜΑΡΙΑΣ ΓΙΟΥΡΟΥΚΕΛΗ
Ολα τελικά σ' αυτή τη ζωή κάνουν τον κύκλο τους, ακόμα και το μπακάλικο της γειτονιάς μας.
Τα παραδοσιακά μπακάλικα επανέρχονται στη ζωή μας, ύστερα από την εισβολή που έκαναν τα σούπερ μάρκετ στη δεκαετία του 70, δείχνοντας ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχει στροφή του καταναλωτικού κοινού στην προσωπική επαφή και την εμπιστοσύνη. Για τους παλιότερους αποτελεί επιστροφή στα χρόνια της αθωότητας, τότε που πήγαινες στον μπακάλη για παστές σαρδέλες, χύμα όσπρια και λίγη φέτα... βερεσέ. Οι νεότεροι, όμως, καταναλωτές, μετά τις αλλεπάλληλες διατροφικές κρίσεις, άρχισαν να αντιδρούν στα συσκευασμένα προϊόντα και θέλουν να γνωρίζουν τι ακριβώς βάζουν στο τραπέζι τους.
Προϊόντα
Σήμερα, σαν μανιτάρια ξεφυτρώνουν στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες μεγάλες ελληνικές πόλεις, τα παντοπωλεία παραδοσιακών αγροτικών προϊόντων, τα οποία επαναφέρουν στο προσκήνιο γεύσεις και αρώματα μιας πιο αγνής διατροφικά εποχής που βασίζονταν σε σπιτικές συνταγές. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείο Ανάπτυξης, τα «εξελιγμένα» μικρά μπακάλικα της γειτονιάς αγγίζουν σήμερα τον αριθμό των 25.000, ενώ ο τζίρος τους ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ τον χρόνο, καθιστώντας σαφές ότι ήρθαν για να μείνουν.
Σήμερα, σαν μανιτάρια ξεφυτρώνουν στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες μεγάλες ελληνικές πόλεις, τα παντοπωλεία παραδοσιακών αγροτικών προϊόντων, τα οποία επαναφέρουν στο προσκήνιο γεύσεις και αρώματα μιας πιο αγνής διατροφικά εποχής που βασίζονταν σε σπιτικές συνταγές. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείο Ανάπτυξης, τα «εξελιγμένα» μικρά μπακάλικα της γειτονιάς αγγίζουν σήμερα τον αριθμό των 25.000, ενώ ο τζίρος τους ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ τον χρόνο, καθιστώντας σαφές ότι ήρθαν για να μείνουν.
Στα ράφια τους μπορεί κανείς να βρει κάθε Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) της ελληνικής γης: Παραδοσιακά τυριά, χειροποίητα ζυμαρικά, ελαιόλαδο, όσπρια, μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού, παξιμάδια, λικέρ, αποστάγματα, όπως ούζα και τσίπουρα, ακόμη και χειροποίητα σπιτικά σαπούνια από ελαιόλαδο.
Τα προϊόντα αυτά είναι κατά μέσον όρο «τσιμπημένα» κατά 10% από τα αντίστοιχα βιομηχανοποιημένα, γεγονός που αποδίδεται στην περιορισμένη παραγωγή, στη μη χρήση συντηρητικών, αλλά και στο υψηλό μεταφορικό κόστος, αφού έρχονται από διάφορες, πολλές φορές ιδιαίτερα απομακρυσμένες, περιοχές. Κατά την άποψη του πρόεδρου της ΠΑΣΕΓΕΣ κ. Τζανέτου Καραμίχα, τα πιστοποιημένα αγροτικά προϊόντα είναι και πάλι πιο φθηνά από τα βιομηχανοποιημένα, «αν υπολογίσει κανείς τον χρόνο, τα καύσιμα που ξοδεύει για να πάει στο σούπερ μάρκετ, αλλά και τις άσκοπες αγορές που κάνει στα μεγάλα μαγαζιά».
Μιλώντας στην «Η», ο κ. Καραμίχας αναφέρει ότι η επιστροφή στα μπακάλικα της γειτονιάς ήταν αναπόφευκτη. Όπως εξηγεί, «ο κόσμος έχει πλέον ανάγκη να περπατήσει για να πάει στο κοντινό μπακάλικο, να ανταλλάξει μια φιλική κουβέντα με τον υπάλληλο, να κάνει παρατήρηση αν κάτι δεν τον ικανοποίησε ή ακόμη και να παραγγείλει ένα τρόφιμο που ορέχτηκε αλλά δεν μπορεί να το βρει στο ψυχρό σούπερ μάρκετ».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΑΣΕΓΕΣ, θα ξεφύγουμε από την ανωνυμία των τροφίμων αν διαμορφωθεί άλλη σχέση με το λιανεμπόριο. Εξάλλου, τονίζει, τα μικρά παντοπωλεία δένουν πιο καλά με τις μικρές αγροτικές οικονομίες, όπως είναι η ελληνική.
Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει, στα σχέδια της οργάνωσης είναι να υπάρξει στο επόμενο διάστημα μια οργανωμένη στρατηγική για την προώθηση των ελληνικών αγροτικών τροφίμων, με έμφαση στα όσπρια, στα μπακάλικα και γενικότερα στα μικρά μαγαζιά λιανικής πώλησης.
Προτάσεις
Για τον λόγο αυτό, η ΠΑΣΕΓΕΣ αναμένεται να προωθήσει το επόμενο διάστημα υπόμνημα με συγκεκριμένες προτάσεις προς το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να βρουν κανάλια διανομής οι μικρές παραγωγές περιοχών που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα μεγάλα εμπορικά δίκτυα.
Σύμφωνα με αγροτικά στελέχη, τα νέου τύπου μπακάλικα ανέδειξαν και διέσωσαν εκατοντάδες τοπικά προϊόντα τα οποία κινδύνευαν να εξαφανιστούν από το ελληνικό τραπέζι, όπως για παράδειγμα το μανιάτικο σύγκλινο, το απάκι Ρεθύμνου, ο καβουρμάς Θράκης, η σιφνέικη Μανούρα, τα φασόλια Πρεσπών, το τοματάκι Σαντορίνης κ.λπ.Για τον λόγο αυτό, η ΠΑΣΕΓΕΣ αναμένεται να προωθήσει το επόμενο διάστημα υπόμνημα με συγκεκριμένες προτάσεις προς το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να βρουν κανάλια διανομής οι μικρές παραγωγές περιοχών που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα μεγάλα εμπορικά δίκτυα.
Άρθρο από:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου